ماشین سازی چمران

ماشین آلات صنعتی

ماشین سازی چمران

ماشین آلات صنعتی

دستگاه سیل القایی اتوماتیک

دستگاه سیل القایی اتوماتیک

استفاده از تجهیزات و ماشین آلات در کارخانه های تولیدی جهت تسریع در فرایند تولید محصولات کاربرد فراوانی دارد، به عبارتی دیگر بسته بندی محصولات به صورت دستی و توسط افراد بسیار وقت گیر است و از طرفی نیروی کار بسیاری می خواهد اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه های کاربردی در فرایند بسته بندی محصولات تولید و بسته بندی انواع محصولات غذایی، بهداشتی، شیمیایی و … افزایش یافته و با دقت و سرعت بیشتری انجام می شود.

دستگاه سیل القایی یکی از دستگاه های شرکت ماشین سازی چمران می باشد که فرایند سیل کردن و بستن درب ظروف انجام می شود و جهت بسته بندی بطری هایی با جنس پلاستیک و شیشه استفاده می شود. شایع ترین روش استفاده از دستگاه های سیل القایی بسته بندی درب بطری است.

سیل القایی چیست؟

سیل القایی فرآیند اتصال بین دو سطح به وسیله حرارت القا شده است که شامل گرمایش کنترل شده توسط یک جسم الکتریکی هدایت کننده (معمولا فویل آلومینیومی) همراه با القای الکترومغناطیسی است که با ایجاد جریان بین دو سطح، عمل اتصال بین آنها را توسط حرارت انجام می دهد.

در صنایع بسته بندی از دستگاه سیل القایی (پلمپ سر و درب بطری) در صنایع بسته بندی و پلمپ درب های ظروف (پلمپ به صورت فویل) استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه می توان انواع ظروف پت، پلی اتیلن و شیشه را سیل (پلمپ) کرد.

روش کار دستگاه سیل القایی

روش کار دستگاه سیل القاییبه این صورت است که فویل مورد نظر را درون درب ظرف محصول قرار داده و درب را بسته و از روی درب با استفاده از دستگاه سیل القایی که به صورت اشعه ای الکترومغناطیس می باشد فویل را روی درب محصول مورد نظر می چسباند. لازم به ذکر است که با این روش از بسته بندی نه ظرف و نه محتویات آن تحت تاثیر قرار نمی گیرد و گرمای تولید شده به محتویات آسیب نمی رساند.

 

ویژگی های دستگاه سیل القایی اتوماتیک

  • مجهز به سیستم خودکار محافظت در برابر نوسان برق و جریان
  • قدرت و سرعت سیل بالا و طراحی شده برای خطوط تولید با سرعت بالا
  • سیستم خنک کننده ی آبی و نگه دارنده ی دستگاه در دمای مناسب

این دستگاه در صنایع دارویی ، صنایع غذایی مانند کارخانه های تولید مربا و عسل ، کارخانه های لبنیات و هر نوع صنعتی که محصولات مشابه داشته و نیاز به سیل درب قوطی و یا بطری های پلاستیکی و شیشه ای محصول خود دارند.

 

دلایل استفاده از دستگاه سیل القایی

بسته بندی مقاوم: محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک، اشعه ماوراء بنفش و…، در بسته‌بندی مد نظر قرار می‌گیرند. عدم نفوذ پذیری بسته بندی یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بسته‌بندی است. در بعضی از بسته‌ها از ماده جذب‌کننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به ویژه محصول داخل آن استفاده می‌شود. فشار هوای تعدیل شده یا کنترل شده نیز در بعضی از بسته‌های غذا گنجانده شده‌است. حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهم‌ترین وظایف بسته‌بندی است.

پیشگیری از نشت مواد و ایمنی: بسته‌بندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد. بسته‌ها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر می‌توانند در کاهش آسیب و هم‌چنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند. بسته‌ها می‌توانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیرمجاز به کالا، سازماندهی و مهندسی شوند،ساختمان بعضی از بسته‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از باز شدن و دستبرد می‌باشند.

بسته‌ها همچنین می‌توانند شامل ابزارهایی مانند بسته‌های زنگ‌دار یا برچسب‌های RFID باشند.در این نوع دستگاه باید ابتدا ورق آلومینیوم توسط شخص داخل درب قوطی قرار بگیرد و اما بعد به ترتیب روی میز حمل کننده ی دستگاه قرار بگیرند تا عملیات سیل روی آن ها انجام گیرد و از چرخه خارج شوند.

سیل اتوماتیک قابلیت وصل شدن به خطوط تولید را نیز دارد که در آن صورت می توان آن را به سیستم پاک کننده و خارج کننده ی قوطی نیز تجهیز کرد.

کاربرد دستگاه پرکن مایعات

کاربرد دستگاه پرکن مایعات

یکی از مهم ترین دستگاه های تولیدی توسط ماشین سازی چمران دستگاه پرکن می باشد این دستگاه کاربرد های فراوانی دارد و در کارخانه ها و کارگاه های تولید مواد غذایی ، مواد بهداشتی و …برای پر کردن ظروف استفاده می شود. البته کاربرد دستگاه پرکن فقط برای مایعات نمی باشد بلکه برای پر کردن پودر و مواد جامد نیز از آن استفاده می شود.

براساس میزان گرانروی که مایعات دارند نوع دستگاه پرکن مایعات نیز متغیر است. دستگاه پرکن مایعات غلیظ برای پر کردن مایعات با گرانروی بالا مانند عسل و دستگاه پرکن مایعات رقیق برای مایعات رقیق تر همچون آبمیوه ها و … استفاده می شود.

با استفاده از دستگاه پرکن مایعات، ظروفی مانند کیسه، بطری و قوطی را با یک مقدار مشخص از محصول مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی یا دارویی پر می کنند. دستگاه پر کن یکی از ماشین آلات مهم صنعتی به حساب می آید که به فرآیند تولید سرعت می بخشد.

درباره دستگاه پرکن

دستگاه پرکن وسیله ای است که وظیفه پر کردن حجم یا وزن مشخصی از محصولات را مانند مواد غذایی، مایعات، مواد آرایشی و بهداشتی، پودر ها و … را به عهده دارد. دستگاه پرکن بر اساس نوع اتوماسیون به سه نوع تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی، طبقه بندی می شوند. برخی از دستگاه های پرکن به دستگاه های دربند نیز مجهز هستند و باعث شده که روند تولید محصول نهایی با سرعت بیشتری انجام شود.

از دستگاه پرکن اغلب برای پر کردن محصولاتی مایع یا گاز استفاده می کنند. اما طیفی وسیعی از محصولات مختلف از جمله  محصولات پودری و گرانول، غذای حیوانات خانگی، مواد نیمه مایع مانند ژل، سس و رب گوجه فرنگی، مواد بهداشتی همچون دئودرانت ها و رژ لب، همگی از این فناوری استفاده می کنند.

دستگاه پرکن مشکلاتی مانند پر کردن نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه یا محصولات شوینده مانند فوم یا مایع دستشویی را به راحتی مرتفع می کند که این خود یک نقطه قوت برای این دستگاه ها به شمار می رود. در این روش نازل پر کننده به داخل ظرف مورد نظر وارد شده و همزان که در حال عملیات پر کردن است ، به سمت بالا حرکت می کند این حرکت ممکن است که بالعکس باشد و ظرف در حال پر شدن، بالا و پایین برود تا از هدر رفتن محصول یا ترشحات احتمالی جلوگیری شود.

انواع دستگاه پرکن

دستگاه پر کن به سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک طبقه بندی می شوند.

در نوع ساده که همان پرکن دستی می باشد، دستگاه به یک سر پر کننده مجهز است و عملیات پر کردن به صورت دستی انجام می شود. در پرکن نیمه اتوماتیک، دستگاه از چند سر پرکننده تشکیل شده است که توسط یک اپراتور، عملیات پر کردن صورت می پذیرد.

در پرکن های تمام اتوماتیک که رایح ترین نوع دستگاه پرکننده در صنعت به حساب می روند، دستگاه به چندین سر پر کننده مجهز است که به صورت دوار و در حال چرخش (روتاری) است، ظرف های از قبل تعبیه شده را پر می کنند. دستگاه های تمام اتوماتیک بهترین انتخاب برای تولید با ظرفیت بالا می باشند.

 

دستگاه پر کن مایعات

در بازار امروز پرکننده های مایع به پرکننده فشار، پیستونی، پمپ دار، سیفونی و گرانشی تقسیم بندی می شوند. که تقریبا اکثر آنها از نوع نیمه اتوماتیک می باشند تا عملیات پر کردن با سرعت بیشتری انجام شود. پرکننده های مایع به دو دسته پرکننده حجمی و  پرکننده مایع بر اساس سطح، تقسیم بندی می شوند.

گاهی اوقات بطری های که برای پر کردن استفاده می شوند ممکن است که است دارای حجم متغیر نسبت به یکدیگر باشند ،اگر برای خرید به یک فروشگاه رفته باشید شاید با بطری هایی برخورد کرده اید که حجم برخی از آنها زیاد یا برخی دیگر دارای حجم کمتری هستند این اختلاف حجم بدلیل استفاده از دستگاه پرکن حجمی می باشد.

در واقع این دستگاه ها، حجم معینی از مایع را بدرون ظرف منتقل می کنند. بنابراین اگر یک ظرف دارای حجم بزگتر باشد، سطح مایع پر شده ظروف بزرگتر؛ از سطح مایع ظروف کوچکتر کمتر خواهد بود. حال اگر برای پرکردن مایع از دستگاه پرکن مایع بر اساس سطح، استفاده شود. این اختلاف سطح به وجود نخواهد آمد.

این دستگاه های پرکن بر اساس حجم ظرف عمل می کنند و کوچک یا بزرگ بودن ظرف برای آنها اهمیت ندارد. به همین دلیل سطح مایع پر شده برای تمام ظروف یکسان خواهد بود.

ویدئو طرز کار دستگاه پرکن مایعات غلیظ

 

دستگاه پرکن فشار

برای سرعت بخشیدن به فرآیند پرکردن از دستگاه هایی استفاده می کنند که عملیات پر کردن را توسط فشار انجام می دهد. این پرکن ها به یک مخزن و یک پمپ مجهز هستند که در پشت دستگاه قرار گرفته است. در این دستگاه ها، نازل اسپری کننده، وقتی در داخل بطری و ارتفاع هدف قرار گرفت، شروع به پرکردن بطری با فشار بالا می کند.

این دستگاه ها را می توان بر روی پرکن های نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و دوار (روتاری) نصب و پیکربندی کرد. این دستگاه پرکن برای مایعاتی با ویسکوزیته کم تا متوسط مناسب می باشد. سس، شربت، فوم دستشویی، ژل های سبک، شامپو، آب، نوشابه های گازدار برخی از این موارد هستند.

عملکرد بالا، تمیز سازی آسان، راحت بودن کار با دستگاه برای اپراتور، قابلیت ارتقا دستگاه با هزینه کم و انعطاف پذیری بالا برخی از ویژگی های این دستگاه به شمار می رود.

 

دستگاه پرکن پیستونی

این دستگاه ها که به سوپاپ هایی مجهز هستند که نسبت به خوراک ورودی واکنش داده و باز  وبسته می شوند. همچنین این پرکن ها به یک مخزن مجهز هستند که براحتی و با سرعت ظروف مورد نظر را پر می کند. از دستگاه پرکن پیستونی معمولا برای موادی که ویسکوزیته بالایی دارند مانند: رب گوجه فرنگی، سس، عسل و غیره، استفاده می کنند که معمولا درصد خطای آنها بسیار پایین می باشد. برای سرعت بخشیدن به روند تولیدِ چنین محصولاتی از دستگاه پرکن پیستونی استفاده می کنند.

دستگاه پرکن پمپی

فیلرهای پمپ دار یکی دیگر از روش های پر کردن محصولات می باشد که محدوده ی گسترده ای از مایعات تا مواد دارای ویژگی ویسکوزیته (خمیر مانند: رب، عسل، کره و غیره) را پشتیبانی می کند. این فیلرها به چندین سر برای پر کردن مجهز هستند که یکی از مزایای این پمپ های جابجایی مثبت، سرعت بالا نسبت به نوع پرکن های پیستونی می باشد. یکی از عیوب این دستگاه نسبت به نوع پیستونی، درصد خطای بالاتر می باشد.

یکی دیگر از مزیت های مهم این پرکن ها تنظیم راحت آنها برای پر کردن بر اساس یک حجم مشخص است. همچنین میتوان بر روی دستگاه پرکن پمپ دار یک مخزن همانند فیلرهای پیستونی تعبیه کرد تا با سرعت بیشتری ظروف مورد نظر را پر کند.

دستگاه لیبل زن بطری

دستگاه لیبل زن بطری

یکی از بهترین دستگاه ها در کارخانجات صنایع غذایی و بسته بندی محصولات دستگاه لیبل زنمی باشد، کاربرد دستگاه لیبل زن بسیار مهم است و لیبل زدن توسط دستگاه انجام می شود. برای درج برچسب و لیبل توضیحات روی انواع بطری ها و قوطی های مواد غذایی، مواد بهداشتی و … از دستگاه لیبل زن استفاده می شود. در این متن درباره دستگاه لیبل زن روی بطری ها توضیحات مختصر و مفیدی ارائه می کنیم.

لیبل روی محصولات شامل نام محصول، برخی اطلاعات و تاریخ است. وجود چنین برچسبی اهمیت بسیار زیادی در تبلیغ برند دارد و همچنین نشان دهنده عرضه بهداشتی و ایمن مواد خوراکی است.نکات مهمی مانند آرم بهداشت و دیگر نکات قابل ذکر روی آن چاپ می شوند. لیبل زدن سریع ترین بازاریابی ممکن است.هر محصول مطمئن و با کیفیت چنین نکته ای را دارد. برای نصب لیبل روی انواع بطری ها نیاز به دستگاه لیبل زن می باشد تا این کار را  به راحتی و با رعایت بهداشت انجام دهید.

دستگاه لیبل زن بطری 

برای معرفی دستگاه لیبل زن بطری ، بهتر است ابتدا تعریف دقیقی از لیبل زن داشته باشیم. فرآیند درج برچسب یا لیبل بر روی محصولات توسط دستگاه های لیبل زن انجام می شود. این دستگاه ها در نوع خود جدید ترین محصولات به شمار می روند که وظیفه ی درج اطلاعات مورد نظر روی لیبل را دارند.

در کارخانجات و تولیدی ها از پرینتر صنعتی برای حک کردن نوشته ها و تصاویر روی لیبل مورد نظر استفاده می شود.دستگاه لیبل زن در واقع یک پرینتر است که کارکرد آن  چاپ اعداد و حروف و بارکد بر روی لیبل می باشد. این روند با حرارتی که به وسیله هد حرارتی دستگاه بوجود می آید و نیز توسط ریبون یا لیبل حرارتی انجام شده و در نهایت چاپ مورد نظر انجام می شود.

در واقع تولید کنندگان با استفاده از این وسیله اطلاعاتی از جمله نام، توضیح درباره ی محصول، برند، کارکرد ها و نکات لازم را یادآور می شوند.

دستگاه لیبل زن دارای قطعات مختلفی است که هرکدام وظایفی برعهده دارند. این اجزاء شامل غلطک فید و نگهدارنده، مین برد، هد حرارتی یا همان ترمال هد و نگهدارنده  ریبون می شود. خرابی هر یک از این قطعات می تواند روند کار آن را مختل کند.

 

ویدئو نحوه کارکرد دستگاه لیبل زن بطری

 

 

ویژگی های دستگاه لیبل زن

در ساخت دستگاه لیبل زن از موادی استفاده شده است که آن را ضد زنگ می کند. این قابلیت عمر آن را افزایش داده و هزینه ی استهلاک آن را پایین می آورد. همچنین پوشش های پلیمری، رنگ ضد زنگ و قطعات داخلی فلزی اصل، عمر این دستگاه را چند برابر تضمین می کنند.

وجود سیستم انتقال قدرت و الکتروموتور هایی که کارکرد این وسیله را به بهترین حالت پیش می برند از دیگر مزایای دستگاه لیبل زن محسوب می شوند. وجود قطعات الکترونیکی و برقی برای سهولت کار با این وسیله در آن تعبیه شده است.

 

مزایای دستگاه لیبل زن

زیبایی محصول: یکی از مهم ترین نکات در بازار، که پر از برند ها و مارک های مختلف است، توجه به زیبایی محصولات است. زمانی که لیبل بصورت کاملا استاندارد روی بطری قرار گرفته باشد، قطعا توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

مقاومت بالا: مقاومت بالا در برابر حرارت و ماندگاری بیشتر محصول مورد نظر بسیار مهم است و دستگاه لیبل زن این ویژگی را داراست.

صرفه جویی در وقت: با استفاده از این محصول یا محصولات، کار لیبل زنی در کمترین زمان ممکن و با بهترین حالت و کیفیت ممکن، کار شما انجام خواهد شد.

قیمت کمتر: بسیاری از تولید کنندگان تا پیش از ورود این دستگاه پیشتر مجبور به استخدام نیروی انسانی بودند که به مراتب هزینه ی بیشتری را شامل می شد و به دلیل سرعت پایین تولید کمتر و در نتیجه سود کاهش می یافت. اما امروزه با داشتن این دستگاه تمامی کار ها با کمترین هزینه انجام می شود.

دستگاه پرکن مایعات چه کاربردی دارد؟

دستگاه پرکن مایعات چه کاربردی دارد؟

یکی از دستگاه های مهم در زمینه تولید و بسته بندی محصولات دستگاه پرکن می باشد که با توجه به نوع ماده ای که داخل ظروف پر می شود، نوع دستگاه پرکن نیز متفاوت است، دستگاه پرکن مایعاتهمانطور که از نامش نیز مشخص است مایعات را داخل ظروف مخصوص پر می کند. دستگاه پرکن مایعات با توجه به نوع گرانروی مایعات تقسیم بندی می شود به عبارتی دیگر برای مایعات غلیظ دستگاه پرکن مایعات غلیظ و برای مایعات با گرانروی کمتر دستگاه پرکن مایعات رقیق استفاده می شود.

مایعات غلیظ از ویسکوزیته بالایی برخوردار می باشند. منظور از ویسکوزیته یا گرانروی میزان مقاومت ماده ای در مقابل جاری شدن است. لذا مایعاتی نظیر گریس ، روغن های شیمیایی با غلظت زیاد ، شیره ، عسل و مربا که دارای گرانروی بوده بایستی با استفاده از دستگاه پرکن مایعات غلیظ پر گردند.

حساسیت کار در مورد پر کردن این دسته از مایعات بالا می باشد. چرا که چنانچه اشتباهی در تنظیمات و یا طراحی رخ داده مکانیسم پر کردن با مشکلی جدی مواجه خواهد شد. در دستگاه پرکن مایعات غلیظ برعکس نمونه پرکن مایعات رقیق که در آن برای پر کردن مایعات از سیستم ثقل و وزن خود مایع استفاده شده از مکانیسم سیلندر پیستون بهره گرفته شده و البته امکان استفاده از مکانیزم های دیگری نیز وجود خواهد داشت.

 

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

به طور معمول این دستگاه در صنایع غذایی و به منظور پر کردن انواع مربا و مارمالاد، خامه، سس، شکلات، ماست، رب گوجه فرنگی و … در ظروف پلاستیکی، شیشه ای، فلزی و… به کار برده می شود. دستگاه پرکن عسل را نیز می توان یکی از پرکاربردترین پرکن مایعات غلیظ به شمار آورد. دستگاه پرکن مایعات غلیظ همچنین در صنایع دیگری نظیر صنایع شیمیایی دستگاه پرکن مایع ظرفشویی و انواع مایعات شوینده، پرکن روغن موتور، پرکن اتواع شربت های دارویی و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دستگاه پرکن مایعات روتاری

دستگاه‌های پرکن مایعات در دو نوع خطی و روتاری یا دوار وجود دارند. در دستگاه‌های پرکن خطی، برای پرکردن ظروف به فضایی با ابعاد 5 یا 6 متر (به طول) نیاز است، اما در دستگاه پرکن روتاری، این میزان به 5/1 متر کاهش پیدا می کند و این امر یک مزیت می باشد. چند مکانیسم، عملکرد دستگاه پرکن روتاری را پیش می‌برند. عمل پرشدن ظروف توسط دو نازل صورت می‌گیرد.

پس از اتمام عملیات پر کردن، عمل گذاشتن و بستن درب توسط قطعه‌ای که معمولا از جنس آلومینیوم است انجام می‌شود. از دیگر ویژگی‌ها و عملکردهای دستگاه پرکن مایعات روتاری این است که می‌تواند مایعات با میزان 250 سی سی تا حدود 4 لیتر را درون ظروف مختلف بسته بندی کند.

 

دستگاه پرکن مایعات رقیق اسیدی

اسیدها موادی ترش با خاصیت خورندگی هستند که بازها را خنثی می کنند و رنگ شناساگرها را تغییر می دهند. البته تعریف های متفاوت دیگری هم از اسیدها ارائه شده است. مایعات اسیدی که در خانه ها و صنایع مصرف دارند برای این که بعد از تولید به دست مصرف کننده برسند، باید در ظرف های مناسب بسته بندی شوند.

بسته بندی شامل پر کردن با دقت و سرعت می شود که جلوی هدر رفتن مواد هم گرفته شود. انواع دستگاه پرکن مایعات رقیق وجود دارند که می توان از آنها برای این کار استفاده کرد.

 

نحوه عملکرد دستگاه پرکن مایعات غلیظ

به منظور پر کردن با استفاده از دستگاه پرکن مایعات غلیظ ، از شیوه سیلندر- پیستون استفاده می شود. در واقع حجم سیلندر مبنای پر شدن ظروف بوده و حجم ظروف نشان دهنده این بوده که حجم سیلندر بایستی به چه میزان باشد، حرکت مایعات غلیظ نظیر عسل به واسطه سیلندر موجود در دستگاه روان تر خواهد شد، در برخی از پرکن های مایعات غلیظ نیز این امکان وجود داشته که برای حرکت روان و سریع تر مایع، مایع مورد نظر را پیش از پر شدن گرم نمود.

بعد از پر شدن، نوار نقاله انتقال ظروف پر شده را به سوی دیگر دستگاه های بسته بندی نظیر دستگاه دربند، لیبل زن، جت پرینتر یا تاریخ زن و … انجام خواهد داد.

دستگاه سیل القایی چیست؟

دستگاه سیل القایی چیست؟

در صنعت بسته بندی کالاهای تولیدی همواره دستگاه سیل القایی کاربرد فراوانی دارد و نقش مهمی را ایفا می کند به عبارت دیگر یکی از روش های حفاظت از محصولات، بسته بندی اصولی و بهداشتی می باشد از همین رو سیل کردن و بستن درب ظروف در فرایند بسته بندی بسیار مهم است.

دستگاه سیل القایی از انواع دستگاه سیل وکیوم و از دستگاه‌های بسته بندی پرکاربرد است که برای بسته بندی محصولات به ویژه محصولات خوراکی در ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای استفاده می‌شود. دستگاه سیل القایی نیز همانند دستگاه پرکن و دستگاه لیبل زن به انواع دستگاه دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تقسیم بندی می شود که رایج ترین نوع دستگاه سیل القایی، دستگاه سیل القایی دستی است که برای بسته بندی محصولات در کارگاه‌ ها و تولیدی‌های کوچک استفاده می‌شود.

کاربرد دستگاه سیل القایی

دستگاه سیل القایی با انواع دستگاه سیل وکیوم و سیل متفاوت است. دستگاه سیل القایی مواد ترموپلاستیک را توسط حرارت القایی به همدیگر می‌چسباند. مواد ترموپلاستیک موادی هستند که در برابر حرارت قابل ارتجاع، منعطف یا نرمش پذیر هستند.

معمولا از فویل آلومینیم به عنوان هادی الکتریکی و انتقال حرارت القایی برای سیل یا آب بندی کردن درب پوشش بکار می رود. به طور معمول سرپوشش القایی چند لایه است و از کاغذ، موم چسب و فویل آلومینیم تشکیل شده که روی در ظروف سیل می‌شود که به آن سیل آلومینیومی گفته می شود و برای انواع ظروف از جنس های پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پت و شیشه کاربرد دارد.

دستگاه سیل القایی اتوماتیک

سیل القایی اتوماتیک جایگزین مناسبی برای سیل های تماسی حرارتی می باشد و بدون توقف در خط تولید و در حین حرکت، سیل را امکان پذیر می نماید.این دستگاه قابلیت نصب بر روی خطوط مختلف بسته بندی مانند صنایع دارویی, غذایی,روغن موتور,سموم کشاورزی,مواد شیمیایی و … را دارد. با استفاده از دستگاه بسته بندی سیل القایی اتومات می توان تعداد نیروی کار را کاهش داد و تنها یک یا نهایتا دو اوپراتور جهت چینش محصول روی نوار نقاله دستگاه و یک اوپراتور هم جهت جمع آوری محصولات سیل شده در صورت نیاز. کار با دستگاه سیل القایی تمام اتومات بسیار آسان بوده و در مدت کوتاهی می توان نحوه کار با دستگاه را به نیروی کار جدید آموزش داد.

دستگاه سیل القایی دستی

دستگاه سیل القایی دستی با ابعاد مناسبی که دارد به راحتی قابل جابجایی می باشد.عملکرد این دستگاه به این صورت می باشد که ورق آلومینیوم یا فویل را داخل درب قوطی گذاشته و درب قوطی را می بندیم و گوشکوب ( دسته ) دستگاه را روی درب قوطی میگیریم و چند ثانیه نگه می داریم تا عمل سیل انجام شود.این دستگاه فقط برای سیل کردن درب قوطی های غیر فلزی یعنی قوطی های پلاستیکی و شیشه ای در هر سایزی (کوچک و بزرگ ) به کار می رود.عموما این دستگاه در مواردی کاربرد دارد که محصول کوچک باشد.

دستگاه فویل سیل القایی

نحوه کارکرد و مکانیسم دستگاه فویل سیل القایی بدین صورت است که ابتدا درب بطری را بی بندند . داخل درب ، واشر سیل آلومینیومی قرار گرفته است که با عبور از زیر دستگاه ، نیروی مغناطیسی به واشر آلومینیومی برخورد کرده و گرمای ناشی از آن سبب چسبیده شدن واشر به دهانه ظرف می شود.

دستگاه سیل القایی نیمه اتوماتیک

این دستگاه برای سیل کردن نیمه اتوماتیک محصولاتی با تولید کم حجم طراحی و ساخته شده است. روی میز قرار گرفتن این دستگاه برای محیط هایی که امکان قرار گیری کانوایر نیست مناسب است. پایه دستگاه برای قرار گیری مناسب بطری زیر آن دارای راهنما است. زمان سنج و همچنین بوق دستگاه زمان پایان یافتن سیل را به اپراتور نشان می دهد.

فقط کافیست ارتفاع – مرکز دستگاه و زمان مورد نظر را برای سیل کردن بطری  تنظیم کنید . سپس بطری را زیر دستگاه قرار دهید و بعد از سپری شدن زمان و بوق زدن دستگاه آن را بردارید. سنسور چشمی بطری را دیده است و بطری سیل شده است.